Intervjuer
Varje dag porträtterar vi några av spelmännen som fått utmärkelser med text och bild.
Den sista spelmannen i år att koras till riksspelman blev Kristina Leesik. Hon spelade sörmlandslåtar för de fyra jurymedlemmarna som gav henne silver.
Det är ett långvarigt, metodiskt arbete med att förfina spelet av sörmländsk folkmusik som premieras när nyköpingsbon Henrik Lindberg nu tilldelas zornmärket i silver.
Zornmärkesuppspelningarna på Folkungagillets hemvist Landerydsgården i Linköping har hunnit halvvägs, och sammanlagt sex nya riksspelmän har utsetts. En av dem är Håkan Backlund från Stöde.
Att Filip skulle bli riksspelman direkt på första försöket kom som en överraskning. Han spelade upp för att utmana sig själv och för att öva på att hantera en musikaliskt jobbig situation och var beredd på att bli besviken, vilket inte hände.
Tommy kom först i kontakt med folkmusiken genom att hans föräldrar spelade i spelmanslag och till folkdanslag i Skåne. Han började också sin folkmusikaliska bana inom den traditionella skånemusiken, men efter att ha gått på folkhögskolan i Malung hittade han en egen folkmusikalisk identitet genom låtarna från Rättvik.
Det är inte vanligt att få zornmärket i silver när man spelar upp för zornjuryn för första gången. Det konststycket lyckades Alvina Herbinger Rygne från Örebro med idag.
Ända sedan David som 10-åring fick höra en nyckelharpa har han dragits till folkmusiken. Han hade spelat klassisk musik på fiol i några år, när han följde med sina morföräldrar, som var folkdansare, på midsommarfirande. Bland spelmännen fanns det en som spelade nyckelharpa.